Leta i den här bloggen

torsdag 19 februari 2015

Komplex, besatthet och ohälsa //Tim

Komplex:
(Komplex kan vara sunda och hälsosamma orsaker som individen anpassar sig till genom kompenserande beteende. Ibland är beteendet dock överkompenserande så till den grad att komplexet är ohälsosam) Wikipedia

JAG är inte akademiskt påläst eller ens påläst inom detta ämnet men jag tänker ta upp det ur min synvinkel så som jag känner det.
För mig finns det tre stora grupper man kan dela in motivation för träning i Hälsa, Sport och Komplex.
Själv har jag testat alla tre och det finns bara en som gjorde mig nytta och det är Hälsa. Det som jag gör nu som faller under "Sport" att träna för resultat och tävling är något som i längden sliter mer på kroppen än gör nytta.

Och så var det Komplex... jag ska prata som Tim Örn i ålder 15-20 år gammal när han såg sig i spegeln, när han kollade på vågen, när han va osäker i sig själv och lyssnade på omvärlden om hur man som person ska va.

"Hej jag heter Tim Örn. Jag är en rätt liten skit, ja väger inte mer än 45-50kg jag har krulligt hår och ser ut som fan i käften. Jag är inte så stark och jag tycker det är rätt jobbigt o springa med mina korta ben och platta fötter MEN jag är kvick och spänstig."

I mina egna ögon var jag en "pojke" en liten spoling, Så väldigt långt ifrån att vara en man... EN MAN! Det är allt man vill va i den åldern för då kommer alla problem att försvinna. ELLER HUR?
Men hur är man en man då? Svällande muskler, hårig bringa, vältalig ja ni förstår vad ja menar allt som man ser i media: TV, Tidningar, Reklamblad osv.
Detta skapar komplex, en besatthet av hur någonting ska va och är jag inte "DET" då är jag ingenting.
Att motivera sig med tankar om otillräcklighet kan få upp dig varje dag till att spring, träna, käka MJÖLKPULVER (proteiner) smaksatt med kemisk vanilj och banan. ALLT för att du ska bli som du har sett att man ska va. Men detta kan lika gärna få dig att vakna varje morgon o känna ohälsa och ännu starkare otillräcklighet och i vissa fall går det så långt som till droger (doping).

Detta är någonting som snurrar i huvudet på en 15 åring: hur ska jag bära mig åt, vad ska jag göra, det tar för lång tid, alla andra lyfter tyngre än mig, jag är alltid sist på stafetten och så vidare

Min fråga är hur många föräldrar har koll på sina barn varför dom tränar? Varför dom går till gymmet efter skolan o gör saker dom egentligen inte har någon aning om, varför vissa ungar är beredda att springa tills dom spyr UTAN att ha ett mål om tävling, varför vissa barn väljer bort mat för "Dieten".

För av egen erfarenhet kan jag tänka mig att det finns rätt många barn/ungdomar som mår dåligt och skulle behöva någon att prata med om träning och kroppsideal en förälder, tränare, lärare eller kanske en coach ??? 

Kommentera och dela gärna ;)


1 kommentar:

  1. Det bästa och viktigaste inlägg du skrivit så här långt. Bra att du belyser denna fråga!

    SvaraRadera